veteran
Veterán Autó és Motor éves előfizetés (12 lapszám)
11880 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Októberi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Falevélszállító hengervonszoló - Dutra UE 28

Dutra UE 28 087A magyar ipari formatervezés aranykorából származik ez a munkagép, amely sorra nyeri a traktortalálkozókon a szépségversenyeket. Elhivatott gyűjtő gazdáját Ocskay Zoltán kísérte ki egy rétre, hogy működés közben is megismerhesse a szép Dutrát.

Mint a fővárosi primadonna a kitelepítésben: a Tanú óta tudjuk, hogyan mozgott az elegancia az alföldi cselédsoron, és nagyjából ez lehetett a kép, amikor ez az UE 28-as falevélszállító utánfutót húzott maga után a pápai sporttelepen. A kiskosztümöt akkor persze overallra cserélte, és a dögös bordópiros festés helyett beérte szürkéskékkel. Dutrás Laci, alias Fördős László abból a méltatlan miliőből mentette ki, és tette ismét büszke munkagéppé, visszaadva régi szépségét.

Leleplezés jövőre

Dutra UE 28 001– Két és fél éven át könyörögtem érte a pápai sporttelep igazgatójának. Végül megesett rajtam a szíve, de azzal a feltétellel adta ide, hogy kap érte cserébe egy üzemképes UE 28-ast. Amíg az nem készül el, egy UE 50-est adtam át kölcsöngépként. A sporttelepen levélszállító utánfutót vontatott és salakot hengereltek vele. Üzemképtelen volt, de vontatni lehetett – mesélte a beszerzésről Laci, akit nem véletlenül ismernek nemcsak a faluban, Győrsövényházán, hanem szinte az egész megyében „Dutrás”-ként. Ilyen munkagéppel, egy „sima”, 1967-es UE 28-assal kezdte a gazdálkodást 1995-ben, a kárpótlásként kapott földeken. Aztán kellett egy olyan traktor, amellyel hatékonyabban lehet dolgozni, akkor vette az ezrest, az 1972-es Dutra D4K/B-t. Amikor ezeket lefestette kékre, még szó sem volt Dutra Klubról, gyűjtésről, a Dutrák mint a termelést segítő gépek voltak jelen a mindennapokban. Aztán, összetalálkozott Nagy Vilmossal, a Dutra Klub elnökével, majd elkezdődött a kiállításokra járás, a gyűjtés és a felújítás. Ma van a készletben Dutra 50, két D4K – egy gyönyörűen felújított bordó színű és egy másik –, Fortschritt E514 kombájn meg egy érdekes és értékes prototípus, amelyről egyelőre nem beszél, de remélhetően 2014-ben már készen lesz és bemutatkozik a közönség előtt.

Formatervezett lemezek

Dutra UE 28 005Az új magyar univerzális traktorcsalád első változata 1957-ben jelent meg, az volt az U 28. Tervezése Korbuly János főmérnök kezdeményezésére történt, a szerkezet alapjait Rhorer Emil okleveles gépészmérnök, főkonstruktőr rajzolta 1956 őszén, amikor a forradalom eseményei miatt állt a termelés a kispesti gyárban (Kadosa András közlése). Motorja Csepel gyártmányú, kéthengeres, dízelüzemű. A motort és a sebességváltót öntvényhíd köti össze, ami megadja az erőgép legfontosabb külső jellemvonását. Az U 28 rögzített nyomtávú erőgép, követte a rugózatlan első csőtengellyel készült UB 28, amelynek első nyomtávja a művelési feladattól függően módosítható. Az összkerékhajtású kiviteleket UE 28 néven gyártották.

Jól sikerült konstrukciójuknak köszönhetően az univerzális Dutra erőgépek hamarosan keresettek lettek külföldön, és nemcsak a KGST-országok vásárolták előszeretettel, hanem a nyugat-európai piacon is megállták helyüket. Elsősorban a nyugati export igényei miatt került sor az UE 28 formatervezett lemezburkolatú kivitelének elkészítésére. Terveit Németh Aladár formatervező, a Magyar Iparművészeti Egyetem Formatervező Tanszékének vezetője készítette. Az UE 28 Export 1960 és 1965 között szerepelt a Vörös Csillag Traktorgyár kínálatában.

Dutra UE 28 014Nem egyszerűen az történt, hogy a meglévő szerkezetre új lemezborítás került. Ha valaki egy szériagyártású UE 28 hűtőjét tenné fel az exportkivitelre, nem tudná lehajtani a motorsátrat, mivel a hűtőfolyadék-beöntő nyílás 6-7 centiméterrel magasabban van. Az üzemanyagtartály, annak a konzolja, valamint a hűtőkonzol és a hűtő is más. További fontos eltérés, hogy egyes piacokra angol nyelvű feliratos órával látták el az UE 28-asokat. Ezen magyar műszerek adnak információkat, talán mert kicserélték őket, de lehet, hogy volt magyar műszeres változat is. Állítólag egy szállítmány itthon maradt valamiért, és a Fördős Lászlóhoz került darab is abból való.

Az exportból visszamaradt áruk nagy népszerűségnek örvendtek a szocializmus időszakában, a megszokott hazai minőséget messze felülmúló kivitelért sokan voltak hajlandók felárat, értsd csúszópénzt fizetni. Így volt ez az Orion színes tévé, a francia export Pannónia P20 és a váci 100-as cement esetében egyaránt, talán csak az UE 28 lehetett kivétel. Aligha számított a téeszben vagy állami gazdaságban a formaterv, ha pedig drágább volt – márpedig drágábbnak kellett lennie az extrák miatt –, akkor kifejezetten borús tekintettel mustrálták őket a főkönyvelők. Nagy Vilmos úgy tudja, az itthon ragadt szállítmányt a mezőgazdasági iskolák között osztották ki, ahol oktatásra, demonstrációs feladatokra alkalmazták őket. Dutrás Laci is igazolhatja ezt a tételt, ő Csornára járt mezőgazdasági középiskolába, ott is volt kettő. Állítólag még mindig léteznek, üzemelnek, ha nem is túl jó állapotban.

Új Cordaticok

Dutra UE 28 017Igaz, hogy üzemképesen érkezett Győrsövényházára az UE 28-as, de a szétszerelés során kiderült néhány súlyos betegsége. A motort ki kellett cserélni, mert 20 centiméteres repedés volt a blokk bal oldalán. Fagyás okozta a bajt, korábban valahol, valakik megpróbálták ragasztással orvosolni, de sikertelenül. Sajnos a motor belseje rossz állapotot mutatott, és – amint a sebességváltó is – teljes felújításra szorult, csapágyakat, fogaskerekeket, tömítéseket cserélve.

Minden lemez javított vagy új, egyetlen elem sincs, amelyen ne kellett volna valamiféle munkát végezni. Az üzemanyagtartály borítása eredeti, de az orrlemez és a sárvédők az eredeti elem alapján újragyártottak. Különösen az orrlemez adta fel a leckét a lakatosoknak, sok-sok munkával lett olyan, amilyet a megrendelő elképzelt. A féket Laci felújította, pótolta a hidraulika hiányait. Mivel csak vontatásra használták, hiányzott róla a kompresszor és a két függesztő kar. Nem volt meg az eredeti a kormány, viszont szerencsére a kormánymű jó állapotban maradt. A műszerek, kapcsolók eredetiek, a gyújtáskapcsoló kivételével, amely 0-1-2-3 helyett csak 0-1-2 fokozatú. Az üléspárnát a gyári minta után varrták, gondos munkával, kéderrel.

Dutra UE 28 111Egyetlen korabeli fotó ismert az UE 28 export változatáról, az lett a kiindulási pont a festéshez. A szerelvényfalat keretező fekete betétet onnan „lesték” le, és a motorsátor lemezén lévő Dutra feliratot szintén a kép alapján vágta ki Laci alumíniumlemezből. Eredeti Cordatic gumikat szerezni ma már szinte lehetetlen, az első kettő vadonatúj, így ezek csodaszámba mennek. A lámpák begyűjtése sem volt könnyű, sokan vadásszák már, és Laci szerint, aki nem elsőként megy végig a soron, a börzén, már nem talál.

Legutóbb augusztus 20-án, a siófoki börzén találkoztunk össze. Egy Csepel/Dutra hűtővízhőmérő volt Dutrás Laci kezében. Gyári új, még sohasem volt traktoron. – Megkérték az árát – mondta, de inkább büszkeséget láttam az arcán, nem bánatot.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2013/10. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Dutra UE 28 094 Dutra UE 28 135

Dutra UE 28 155