veteran
Veterán Autó és Motor éves előfizetés (12 lapszám)
11880 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Decemberi lapszámunk

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Türelemjáték - Auto Union 1000 S Saxomat

Auto Union 1000 S Saxomat 06Munkadíjként két hátsó lámpát, egy indexet és egy Auto Union 1000 S Saxomat-tanfolyamot kapott Páder Sándor. Az oktatásra Papp Zoltán is elkísérte fényképezőgépével.

Hröntyömtyöm, röntyömtyöm, pilim-palam, pilim-palam – mindez nagyon halkan. Ennek a kékes füstnek hangja is van! Közelebbről szemügyre véve pedig gyönyörű forma bújik meg a lassan oszladozó felhőben. Mi ez? Wartburg motoros Bogár, esetleg Porsche-lámpás Wartburg? Mégis mit keres a hűtőmaszkon négy egymásba fonódó karika? Értem már, ez egy kétütemű, Porsche-lámpás Audi Bogár! Laikus válaszként elfogadhatnánk ezt is, mert szegről–végről mindhez köze van, de a helyzet ennél jóval bonyolultabb. Jobb, ha megelégszünk annyival, hogy ez egy Auto Union 1000 S Saxomat 1962-ből, amely könnyedén megtréfálhat egy modern sofőrt.

Váltóbarter

Auto Union 1000 S Saxomat 08Többször feltették már ismerőseim a kérdést, honnan szerzünk tudomást ezekről a gyönyörű autókról, motorokról. Bármilyen választ el tudnak képzelni: találkozókon, kiállításokon, de azt már kevesen gondolnák, hogy gumiszőnyeg után érdeklődik a tulajdonos, majd a cikk szerzője két hátsó lámpáért cserébe felújítja a váltót. 2008 elején hirdettem szinte menthetetlen állapotú Auto Union 1000 S-emet, amikor felhívott Varga Tibor Székesfehérvárról, hogy a gumiszőnyegtől megválnék-e. Felcsillant a szemem: végre valaki, aki nem a jármű vastartalma felől érdeklődik. Gumiszőnyeg-eladásban nem gondolkodtam, de kíváncsi lettem, milyen állapotú az autója. Nem kérdeztem meg, ki fizeti a telefonszámlát, mindenesetre röpke negyedórás beszélgetés után arra jutottunk, hogy felújítom az itt szereplő Auto Union váltóját, s mivel Tibornak sok tartalék alkatrésze van, munkadíjként kapok két hátsó lámpát és egy első indexet (remélem, nem adóköteles jövedelem). Megtörtént a felújítás, visszakerült a váltó és megkaptam az ígért alkatrészeket. Megegyeztünk, ha elkészül a kocsi, kipróbálhatom vagy legalább utazhatok benne. Néhány hónappal később csörgött is a telefon, de nem azért, amit vártam. Sajnálatos módon a beszerelést követően nem voltak meg a sebességfokozatok, ami nagyon meglepett, hiszen végigpróbáltam mindet. Rövid telefonos találgatás után arra az elhatározásra jutottunk, hogy jobb, ha személyesen orvosolom a problémát. Szerencsére csak némi állításra volt szükség, azt hamar elvégeztük. Ekkor még megannyi darabban hevert a karoszszéria, mindössze az alváz volt komplettre szerelve a futóművel, váltóval, motorral, kormányművel és fékkel.

Re-restaurálás

Auto Union 1000 S Saxomat 02Láttam már férfiszabót hegeszteni, de asztalost ilyen precízen, pontosan gépkocsit restaurálni még nem. Így azon már meg sem lepődtem, hogy a gyorsasági motorozást váltotta a veteránszerelem. Németországban az autót restauráltként hirdették, „már csak össze kell rakni a belsejét” jelszóval. Hamburg mellett egy lengyel származású idős úr próbálkozott a húszéves koráig hetvenkétezer kilométert futott és motorhiba miatt bakokra került jármű rendbehozatalával. Nem bajlódott a rossz háromhengeres javításával, inkább vásárolt egy törött donorautót, és mint kiderült, a többi részletben is akadtak hiányosságok.

Még a trélerről sem került le az Auto Union, amikor új gazdája elhatározta, átfényezteti. Ezzel elindult a lavina, alaposabb nézegetés, vizsgálódás, és pillanatok alatt az utolsó csavarig szétszerelték a kocsit. Ha pedig ennyire belemélyed valaki a munkába, akkor természetes, hogy mindent felújít, pótolja a hiányzó, törött, elhasználódott alkatrészeket és helyreállítja az eredeti motort is. Aki azt gondolja, ez egyszerű feladat, hiszen a kocsi olyan, mint a Wartburg, téved, mert az alkatrészek nem csereszabatosak. Ily módon a dugattyúkat és egyéb alkatrészeket kénytelen legyártatni, aki komolyan gondolja az újjáépítést. Egyvalami azonban rendkívül megkönnyítette a munkamenetet, mégpedig a rozsda teljes hiánya. Ezáltal nem volt szükség jó karosszérialakatos keresésére, ami, valljuk be, napjainkban a restaurálás egyik sarkalatos pontja. A legszükségesebb gumi alkatrészek – Hardy-tárcsa, gumiharang, pedálgumik és még néhány apróbb elem – beszerezhetők egy német specialistától, Oliver Klosétől, ami szintén nagy könnyebség. De mielőtt újra álomba ringatnánk magunkat, jobb lesz, ha elkezdünk gondolkodni azon, hogy ki foglalkozik ma csöves autórádiók javításával.

Auto Union 1000 S Saxomat 03Amikor ez is megoldódott, nem maradt más, mint a muzeális minősítésen néhány kérdésre választ adni: „Hát ez a tárcsafék meg mit keres ott? A kormányoszlopra tekert vezeték miért hosszabb, és hogy van az oda feltekerve?” Dokumentációval kellett alátámasztani helyénvalóságukat. Ezek után már csak meg kellett várni a szükséges papírokat és befáradni az okmányirodába, ahol az ügyintéző közölte, hogy magyar forgalmit csak az eredeti ellenében állít ki. Még jó, hogy volt ilyen, így csak néhány magyarázkodó kérelemben kell kifejteni, milyen értéket képvisel az a darab papír, amit nem adtak vissza és az OT-s rendszám mellé pár hónap alatt talán visszaszerezhető. Szerencsére nekünk ezt már nem kellett megvárni, és még az első mosás előtt próbakörre mehettünk az autóval.

Szélcsendben

Minden részletében szemet gyönyörködtető látványt mutatott a frissen elkészült kocsi, olyannyira, hogy már a garázsban nyitogatni kezdtük az ajtókat és a csomagteret. Nem minőségi kifogásokat kerestünk, egyszerűen csak nem tudtunk ellenállni a kísértésnek. Az indítás idejére azért kimentünk, hiszen egy szívatóval indított Wartburg vagy Trabant füstjéből sem vennénk mély levegőt. Rövid melegítés alapjáraton, és máris belecsöppentünk a székesfehérvári forgalom sűrűjébe.

Auto Union 1000 S Saxomat 04A jobb egyben helyet foglalni rendkívül komfortos érzés. Nagyon régen nem ültem már a sokat emlegetett keletnémet vetélytársban, mégis egy kicsit Wartburg-érzésem támadt, egészen addig, míg el nem értük az M7-es autópályán a 80 km/h sebességet. Ekkor valami egészen különleges dologra lettem figyelmes: le volt húzva az ablak nemcsak mellettem, de a vezető felőli oldalon is. Most jöhet a kérdés: ez az ember még nem utazott lehúzott ablakokkal soha? Természetesen nem ez volt a fura: egyszerűen semmilyen légmozgást nem lehetett érezni. Ha gyertyát tartottam volna a kezemben, meg sem mozdult volna a lángja. A szakirodalomban, reklámanyagokban nem találtam utalást arra, hogy ez szándékos tervezés eredménye vagy csak a véletlen műve, mindenesetre még a mai autógyártóknak is etalonként szolgálhatna. Mindemellett halk rüntümtyümözés duruzsolt minimális menetzajjal keveredve, s ha már ilyen csendben és kényelemben utazunk, mi következhetne, mint megvárni a csöves rádió bemelegedését és zenét hallgatni az egyetlen, műszerfalba rejtett hangszórón. Ha nem motoszkált volna bennem a kíváncsiság, hogy milyen lehet vezetni, akár több száz kilométeren keresztül élveztem volna az anyósülés kényelmét. Nem volt könnyű behajtani az ígéretet, hisz amióta elkészült az autó, a tulajdonos még senkinek nem engedte át a volánt, de ahogyan mondani szokták, az ígéret szép szó…

Alapszabály a türelem

Auto Union 1000 S Saxomat 05A típust ismertem, ezért nem volt meglepetés kiszállásnál, hogy a könyöklő felhúzása nyitja az ajtót belülről, mielőtt azonban a slusszkulcsot elfordíthattam volna, el kellett végeznem egy gyors Saxomat-vezetéstechnikai tanfolyamot. Ennek első és leglényegesebb szabálya, hogy türelmesnek kell lenni.

Az immár 47. évében lévő félautomata váltós kocsi legfontosabb kezelőszervei a mai gépkocsiknál megszokott módon helyezkednek el, leszámítva az irányjelző- és az ablaktörlő-kapcsolót, melyek épp az ellenkező oldalon vannak. Kezdetben még a tulajdonos is törölte az ablakot minden sávváltásnál, de neki már nem okoz problémát. Én inkább egy kis forgalmú szervizutat választottam a próba helyszínéül. A beindítást követően rögtön életbe is lépett a legfontosabb szabály, első fokozatba épp csak alapjáraton szabad kapcsolni a váltót, mert a röpsúlyos kuplung magasabb fordulaton zár és csúnya reccsenés lesz a vége. Nem is szabad sokáig pörgetni, jöhet a második fokozat, de szigorúan csak két pilim-palam között, ellenkező esetben ismét számolhatjuk a fogakat. Hasonló technikával eljuthatunk egészen a negyedik fokozatig, ahol már a vezetőülésben is élvezhetjük az utazást. Ha mindeközben a sofőrnek még jut figyelme a sebességmérő műszerre pillantani, nemcsak azt fogja észrevenni, hogy a függőleges skála lázmérőszerűen emelkedik: 50 km/h-nál a zöld színű csík pirosra változik. Megszokást igényel, hogy nem fent, hanem a műszerfal tetején kell keresni a pipereméretű tükröt. Lassításnál már nincs okunk aggodalomra, az első tárcsafékek magabiztosan fogják a járművet, aki azonban hajlamos a kuplungpedál nélküli autókban bal lábbal fékezni, könnyen a szélvédőn találja magát, és ebben nem jelent akadályt a biztonsági öv sem, mert nincs.

Auto Union 1000 S Saxomat 07Még egy fontos ok volt, ami miatt csekély forgalmú utat választottunk a próbakörre: a hátsó lámpák rendhagyó jelzése. A helyzetjelző a megszokott módon piros fénnyel világít, de ezen kívül már csak egy izzó található a hátsó lámpa sárga burája alatt, ami a fékezésre és az irányjelzésre is figyelmeztet. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy amikor egy kereszteződésben balra kanyarodunk, és közben lassítunk, a bal oldali sárga lámpa villog, a jobb oldali pedig világít. Többször szóltak is Tibornak, hogy meg kellene nézni, mert valószínűleg testhibás.

Megállás után nincs más dolgunk, mint elöl középen magunk felé húzni a rögzítőfék karját, leállítani az autót és megköszönni, hogy türelemre tanított minket ez a gyönyörű veterán.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2009/12. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Auto Union 1000 S Saxomat 09 Auto Union 1000 S Saxomat 10

Auto Union 1000 S Saxomat 11 Auto Union 1000 S Saxomat 12

Auto Union 1000 S Saxomat 13 Auto Union 1000 S Saxomat 14

Auto Union 1000 S Saxomat 15 Auto Union 1000 S Saxomat 01