otyt
Oldtimer & Youngtimer éves előfizetés (6 lapszám)
5340 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Novemberi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Zöldre van a, zöldre van a… - Csepel 125/49

Csepel 125 49 16A Maróti-gyűjtemény egyik újdonságát, az eredeti festéssel előkerült, különleges színű Csepel 125-öst mutatja be Ocskay Zoltán.

WM 100-asért ment, s végül két motorral tért haza Maróti József az elmúlt év őszén. A tulajdonos harminc éve vásárolta a Nikkeltankost és a 125/49-est egy kereskedőtől, akkor még arra gondolva, talán használni fogja őket néha. Ez végül elmaradt, a motorok háborítatlanul pihentek egészen mostanáig, amikor az eladásuk mellett döntött. A 100-ast becsülte többre, eredetileg azt kínálta, de a magyar motorkerékpárokat jól ismerő Maróti József másként gondolkozott. Számára az eredeti festésű, nagyon megkíméltnek tűnő 125-ös volt a vonzóbb. – Ez nem eladó? – kérdezte a fekete-zöld motorra mutatva. – Dehogynem, mindkettő – hangzott a megnyugtató válasz, és a Csepelek néhány óra múlva új helyen szívták magukba a garázsszagot.

Csepel 125 49 17Mint rendesen, ezúttal is állapotfelvétellel kezdődött az ismerkedés a 125-össel, aminek eredményeként kiderült, hogy a hátsó sárvédő pálca hiányán kívül más pótolnivaló nincs az 1949-ben gyártott motorkerékpáron. Javítani kellett a berúgó mechanizmust, és mivel nem jelent meg a gyertya pólusai között szikra, ellenőrizni a gyújtást. A vezetékvizsgálat kimutatta, zárlat miatt marad el a szikra. S ha már a jobb oldali fedél lekerült, Jóska levette a bal oldalit is. Szinte kopásmentes fogaskereket láthatott, és azt, hogy a primer hajtás fogaskerekét rögzítő csavart utoljára a gyárban érintette szerszám.

A gumikat felpumpálta, örömmel konstatálva, hogy tartják a nyomást, a karburátor és a tank tisztítása után pedig üzemanyagtöltés, majd próbaút következhetett. Utóbbiban nekem is részem lett, meglepően frissen mozgó, pontosan kapcsolható váltójú, kezes kismotort ismertem meg a fura zöld színű Csepelben.

Csepel 125 49 15Motorozás után leállítottuk a 125-öst a kertben, és alaposan megnézegettük jobbról-balról. A kormánytokban két rendszám látható: DI-877, amelyet az 1949-es forgalomba állításkor kapott a Csepel, és KA-07-51, amely az 1958-as átrendszámozás során jutott neki. A DI rendszámbetű megmutatja, hogy 1949-ben készült a 125-ös, mert korabeli iratokból tudjuk, hogy 1950 januárjában már a DM-es rendszámmezőt osztották ki. A motorszám M125 2943, a blokkfelek párosító száma 125 16. Érdemes megjegyezni, hogy amikor Maróti József levette a gyújtásfedelet, felírta a lendkerékmágnes álló- és forgórészében lévő számokat is. Mindkettő 12537. Lehet, hogy egyszerűen véletlenül alakultak így, de az sem kizárt, hogy a 16. ilyen kivitelű forgattyúsház és a 37. Bosch licenc alapján készült, 6 V-os ULA 10R jelzésű gyújtás került a motorba. A zöld szín ugyan szokatlan, de nem kivételes, 1949-ben és 1950-ben még gyakran hagyta el ilyen kivitelű 125-ös a gyárat. Rendkívülinek inkább az mondható, hogy a festés eredeti állapotában megmaradt, lehetőséget nyújtva a gyári díszítés, illetve a felületkezelés tanulmányozására.

Csepel 125 49 18Kérdőjel egy maradt csupán: a hangtompító. Egyetlen gyári fotón sem szerepel ilyen, ennek ellenére nem kizárt, hogy a nagy lépésekkel fejlődő csepeli üzemben került fel a motorra. Igényes, préselt alumíniumelemet felhasználó kivitelezése érzésem szerint mégis inkább ktsz-hez vagy más kisüzemhez köthető. A gondos tulajdonos szerelte fel, hogy ne csak a színe, hanem a hangja miatt is kiemelkedjen az átlagból az ő kedves 125-öse.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2013/06. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Csepel 125 49 01 Csepel 125 49 02

Csepel 125 49 03 Csepel 125 49 04

Csepel 125 49 05 Csepel 125 49 06

Csepel 125 49 07 Csepel 125 49 09

Csepel 125 49 19 Csepel 125 49 13