otyt
Oldtimer & Youngtimer éves előfizetés (6 lapszám)
5340 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Szeptemberi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

A golfklub sztárja - Volkswagen Scirocco L (1975)

Volkswagen Scirocco L 1975 01A Scirocco azokat is megfogja, akiket máskülönben teljesen hidegen hagynak a Volkswagenek. Szinte mindenki ismeri, szereti, mégis alig maradt e típusból. Csikós Zsolt szinte véletlenül botlott bele egy régóta magyarországi, de csak most restaurált példányba. Archív fotók: Volkswagen AG.

Attila nem most kezdte a sciroccózást. Még korábban tulajdonosává vált egy felettébb szép második szériás GTI-nek, ezt az autót pedig éppen azért vette, mert második, téli kocsit keresett, hogy a szépet ne tegye tönkre a latyakban. Természetesen maradni akart a típusnál, ezért valamilyen első szériás példányra gondolt. Ezt találta, itt.

Volkswagen Scirocco L 1975 02A Balaton mellett hirdetett Scirocco L – a betűjel a legszerényebb, 1,1 literes, 50 lóerős motorral szerelt, elöl téglatest-fényszórós alapkivitelt jelenti – nem is volt rossz állapotban. Ahhoz képest, hogy százezer forintért sikerült elhozni, végképp nem. Mindezt rendben lévő okmányokkal, műszaki vizsgával, működőképesen, még a VW-embléma is ott virított az orrán. Ennyi pénzért hasonló kiállású Oltcitot sem igen kap az ember, talán még egy jó Simsont sem. Az ár hallatán hitetlenkedve csóválom a fejemet. Attilának biztosan óriási mázlija volt, ilyen sem történik mindenkivel, gondolom magamban. De nem, tovább erősködik, hogy ezek az első szériás Sciroccók valóban ennyi pénzért cserélnek gazdát, néha még százezer forint alatt is ki lehet fogni használható, vizsgás autót. Egyszerűen nincsen értékük.

Fejes a mélyvízbe

Volkswagen Scirocco L 1975 03Innentől kezdve a sztori Attilával karöltve hátat fordít a józan észnek, máshogyan fogalmazva: klasszikus oldtimeres történetbe cseppenünk. A kocsiról alaposabb vizsgálat után kiderült, hogy felettébb eredeti. Az is kitudódott róla, hogy 1976 óta Magyarországon van, tehát nem a tipikus, rendszerváltás után behozott példányok egyike, hanem végigszenvedte a mostoha időket, együtt nyomta le az esztendőket a merkuros Ladák, Wartburgok, Škodák, Trabantok, állami Mercedesek többségével. Tehát múltja van. Nem lehetett elhasználni, az bűn lett volna. Inkább elkezdődött egy hosszadalmas restaurálás.

Mindez 2003 januárjának–februárjának magasságában történt, ezután pár évig eltartott, mire lábra állt az autó. A Veteránt csak alkalmanként olvasóknak, illetve a kocaveteránosoknak elárulhatom: a tűrhető állapot itt nem azt jelentette, hogy kis polírozással, szelepszárszimering-cserével, némi kárpittisztítás után múzeumi állapotúvá vált volna a kocsi. Dehogyis, ennél sokkal hosszabb utat kellett bejárni vele.

Volkswagen Scirocco L 1975 06Mint minden, hetvenes években készült autó esetében, itt is a korrózió bizonyult a legnagyobb problémának. A Sciroccók tipikus rozsdásodási helyein mind hervadásnak indult a karosszéria: az A oszlop alja, a benzinbeöntő nyílás környéke, a küszöb eleje, vége, az első doblemezek, az első szélvédő környéke, a hátsó sárvédőívek meg persze az első sárvédők irányjelzők körüli része mind új lemez után kiáltott. Az alap szerencsére masszív volt, mert a típus azért valamivel ellenállóbb a korrózióval szemben, mint a korabeli olasz, francia kocsik, ennek ellenére a lakatosnak számtalan munkaórája ráment.

Ennyi javítgatás után természetesen teljesen újra kellett fényezni a VW-t, bár ha cseppet sem kellett volna rajta hegeszteni, ez a fázis akkor sem maradhatott volna ki. Az autót valaki korábban átkente, nagyjából az eredeti színre, de szörnyen rosszul. A mostani, élénk narancssárga árnyalat is eredeti Scirocco-szín, szenzációsan mutat. Aki látja a kocsit, megbámulja, kérdezősködik. Nem is kérdés: az első szériás Scirocco, ha közel gyári állapotú, ma már igazi veterán.

Volkswagen Scirocco L 1975 11A műbőr–szövet huzat is eredeti bent – mélyen benne járunk a hetvenes években, a magas talpú cipőkben, az ABBA-korszakban. Attila szerint valamikor az idők folyamán műszeregységet cseréltek az autóban, mert ezekben az L-ekben eredetileg nem volt fordulatszámjelző. Megnyugtató, hogy az óraegyüttes legalább hasonló korú, legelső Sciroccóból származik, miként az alukerekek és a hárompontos automata övek is korabeli extrának számítanak.

Utóbbiak mind rajta voltak a kocsin, ezek után felmerül a kérdés: vajon ki volt képes a leggyengébb, 1,1 literes minimálverziót megvenni méregdrága kerekekkel, olyan biztonsági extrával, amely ma a kilenc légzsáknak felelne meg? Rejtély, sosem tudjuk már meg. Mindenesetre egy kilencvenes évekbeli magyar buherátor nyilván akkori, olcsón megvehető, típusidegen felniket és talán Zsiguliból származó hárompontos öveket tett volna fel, nem pedig ilyen eredeti elemeket.

Volkswagen Scirocco L 1975 08A motor persze kopott volt, ömlött belőle az olaj, így kapott egy generált, régi Golfokhoz elvégre minden kapható. Még épp lehetett első sárvédőket is venni, igaz a „befordulós” indexhez való (sciroccós szakzsargon) újabbat, de legalább volt miből átalakítani. A díszek nagy része bontott autóról származik, a szélvédőkhöz a legutolsó kédergumik közül vett újakat Attila, az ajtók körüli gumik viszont már akkor is hiánycikknek minősültek. A repedt műszerfal helyébe azóta sem sikerült ép elemet találni, miként hangszórólyuk nélküli ajtókárpitot, szakadásmentes eredeti ülésszövetet sem lehetett felhajtani pár év alatt.

Patina és csillogás

Nemcsak Scirocco nincs a piacon (Attila szerint Magyarországon még csak–csak látni egyet a hirdetésekben, de a németeknél még sokkal ritkább, mint nálunk), a bontókból eltűntek a donorok, az alkatrészárusoktól a pótelemek – legalább öt–hat éve. Ami a Golfból stimmel, olyat találni rogyásig, de Scirocco-specifikus elemek közül talán csak első szélvédő létezik már a listákon.

Volkswagen Scirocco L 1975 09„A huszonnegyedik órában raktam össze az autót, ma már közel nem tudnám így összehozni” – meséli Attila. „Másfél millió forintnál járok, bár egy idő után feladtam a számolást. És még jól jártam, mert ezt a gyönyörű fényezést baráti alapon kaptam, lényegében csak a hiányzó alkatrészekért, a lakatosmunkáért és a mechanika felújításáért fizettem; én magam csak apró dolgokat szerelek a kocsin” – ismertem meg a nem is annyira mellbevágó öszszeget. Ha azt veszem, hogy szép, csupán kis hibákkal vádolható oldtimert nemigen lehet kétmillió forint alatt öszszehozni – és már a szocialista típusok többsége is ebben a régióban mozog –, a Scirocco kifejezetten ajándéknak tűnik ötszázezer forinttal kevesebbért.

A lakatosmunka, a fényezés megszólal, gyönyörűek a lámpák, a kerekek, a kocsi annyira mutatós, hogy McDonald’sként vonzza a nézelődőket. A belső tér kevésbé tökéletes, itt egy szakadás az ülésen, ott egy felesleges fordulatszámmérő, amott néhány repedés a műszerfalon. De, mint tudjuk, ezeket kijavítani lehetetlen. Azaz lehetséges, át lehet például mindent húzatni bőrrel, de egy ilyen beavatkozással éppen a kocsi hetvenes évekbeli lelkét öljük meg. Inkább a repedések, amíg valami csoda folytán fel nem bukkan az Ebayen valami szebb elem. A motortérből enni lehet, itt nincs semmi túlrestaurálva, egyszerűen csak jó állapotú minden. Patentek, csövek a helyükön, illeszkednek az elemek, semmi sincs feleslegesen kipolírozva, krómozva. Hiteles veterán autót látok.

Fuccs a téli autónak

Volkswagen Scirocco L 1975 04Furcsa beülni egy olyan sportkocsi volánja mögé, amelyről előre tudni, hogy semmiféle dinamikai élményt nem nyújt majd. A számításaimat igazolja az élmény, legalábbis részben. Hiába extrém rövid a differenciálmű áttétele (az 1,5 literesek 3,90-jéhez képest 4,57), hiába csodásan kitalált a fokozatok eloszlása, fogaskerekes trükkökkel legfeljebb némiképp álcázható csak a súlyos lóerő- és nyomatékhiány. 50 ló feszül neki a 750 kilónak, valamint kettőnk cseppet sem lebecsülendő súlyának. Nem száguldunk, ez tény, ehhez az autóhoz képest bármilyen egy liter lökettérfogat alatti olaszt Ferrarinak érzünk. De középen mindig sejteni, hogy tolni szeretne a motor, és ha nem is villámgyorsan, azért nem szörnyű lassúsággal robogunk. Fentiek után a 144 km/h végsebesség és a 16 másodperces 100-ra gyorsulás egyáltalán nem rossz.

E paraméterekhez kiváló, kicsit feszes, de ügyes, maszszív futómű, tűrhetően pontos és könnyű, szervó nélküli kormány társul. Mai autós számára is modernnek tűnő élmény a vezetés, hiszen a kocsi alapjai – elöl MacPherson-rugóstagok, hátul csatolt lengőkarok, fogasléces kormánymű, elöl tárcsa-, hátul dobfék – ugyanolyanok, mint egy mai Polóé. A váltó is kellemes, könnyen mozog, pont olyan, mint a régi Golfoké, csak a kuplunggal küzdök óriásit – itt még elkelne egy bovdencsere. Ha nem sportkocsinak vesszük, csak szép, stílusos autónak, elnézhető neki a dinamikahiány, az alacsony üléshelyzet, a kiváló futómű pedig adott.

Volkswagen Scirocco L 1975 07Felújítás közben már körvonalazódott Attila számára, hogy egy ilyen mélységben restaurált kocsit soha nem lesz szíve télen elhasználni. Ezek után mi lesz vele? Még nem dőlt el. Esetleg eladósorba kerül, már ha nem sikerül neki találni valami száraz garázst. Mert a második szériás GTI nem mehet, ez tény.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2009/11. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Volkswagen Scirocco L 1975 10 Volkswagen Scirocco L 1975 12

Volkswagen Scirocco L 1975 13 Volkswagen Scirocco L 1975 05