Kosár


 x 
A kosár üres

Decemberi lapszámunk

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Szárnyakat adtak az alvázaknak - Opel Kapitän Hebmüller Cabriolet

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 02A világhírt a Bogár szériában gyártott kabrió változata hozta meg a német Hebmüller cégnek, az igazán különleges karosszériáikból viszont csak néhány készült. Kapitän-alvázra épített kocsijukból mindössze kettő maradt, az egyiket próbálta ki Ocskay Zoltán. Fotó: Papp Zoltán.

A második világháború előtt minden évben kiemelt helyet foglalt el a berlini autószalon. 1939-ben négy jelentős újdonságot mutattak be a kiállításon: a Mercedes–Benz 230-ast, a Hanomag 1,3-ast, az Opel Kapitänt és a Renault Juvaquatre-ot. A rüsselsheimiek nagykocsija volt a legfrissebb, épp csak megkezdődött a gyártása. 1938 decemberében hagyta el a szalagot a Super 6 utódaként emlegetett első Kapitän, egy ilyen alvázra épített kabrió azonban már ott volt ugyanezen kiállításon a Hebmüller karoszszériagyár standján. A kétajtós, kétüléses kocsi egy ugyancsak kétüléses Hanomag Sturm és egy hatüléses Opel Admiral Pullman társaságában nyújtózkodott.

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 10A bemutatón erősen érezni lehetett a történelmi idők közeledtét, s nemcsak a protektorátussá lett Csehország autógyárai kapcsán, hanem mert már ismertté vált a német gépkocsigyártás racionalizálását szolgáló kormányutasítás. Az összevonási rendeletben meghatározták, melyik üzem milyen hengerűrtartalmú motorral hányféle autót készíthet. Számos kisebb vállalat számára ez a működés felfüggesztését jelentette, az Opel azonban megtarthatta két kiskocsiját és két nagy modelljét egyaránt.

Abban az időben az amerikai General Motors birtokában lévő Opel az volt a német piac számára, ami a Ford az USA-ban: viszonylag kedvező árú autók nemcsak a jómódúaknak, hanem középosztálybelieknek is. 1936-ban jelent meg a hathengeres Opel Super 6, kényelmes, négyüléses karosszériával. Nem hozott semmi újat, de teljesítette az átlagot, könnyen lehetett kezelni, elég tágas volt, jók a fékjei, hosszú életű a motorja. Mi kell még?

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 01A Super 6 utódja, a Kapitän azonban félresöpörte elődje szürkeségét. Kategóriájában elsőként volt acélból hegesztett önhordó karosszériája. Megnövelték a tengelytávot 50 milliméterrel, így a négyüléses Super 6-ból tágas ötüléses lett. A szélesebb nyomtáv, a jobb futómű, a sokkal nagyobb csomagtér több biztonságot és kényelmet ígért. Két-, illetve négyajtós Limousine és kétüléses Cabriolet formában gyártották, s a Gläsernél és a Hebmüllernél rendelhető volt kétüléses kabrióként.

Jöttek a katonák

Minthogy híre megelőzte, nagy érdeklődés kísérte a bemutatását. Azonnal siker lett, mert a mértéktartó és mégis elegáns karosszéria a hagyományostól eltérő, amerikai divatvonalat tükrözte, és ezt sok német vevő örömmel vette. Nagyvilági presztízst sugárzott a sok krómdísszel hangsúlyozott orr, amelyet finoman kiemeltek az ék alakú, sárvédőbe süllyesztett fényszórók. Technikai értékek is szép számmal akadtak, például a dupla keresztlengőkarok az első tengelyen, a nyomatékos, 2,5 literes, hathengeres motor, a két szinkronizált fokozattal ellátott háromfokozatú váltó és a rozsdásodás elleni védelem. Figyelemkeltő kiegészítő volt a huzatmentes szellőztetést lehetővé tevő légterelős ablak, a zárható kesztyűtartó, az óra, a kormányzár, a megállítható ablaktörlő. Mindezért 3975 német birodalmi márkát kellett fizetni a négyajtós Limousine esetében, és a berlini autókiállítás után özönlöttek a megrendelések a gyárba. Három műszakot kellett bevezetni a szalagok mellett, s 1940 októberéig 25 374 Kapitänt szállítottak ki, közülük 3422 volt kétajtós, 17 144 négyajtós Limousine, 4560 négyüléses Cabriolet és 248 egyéb, főleg kétüléses kabriók. Utóbbi kocsikat a Hebmüller cég készítette Barmenben, s mellettük a drezdai Gläser karosszált még Kapitänt.

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 03Röviddel az egymilliomodik Opel elkészülte után – amely Kapitän volt – a kormány leállította a Német Birodalom legnagyobb gépkocsigyárának személyautó-termelését. A teljes kapacitást katonai célokra használták fel, a legyártott Kapitänek jelentős részét ugyancsak. A hadsereg igénybe vette őket, és csaknem minden hadszíntéren megjelentek mint parancsnoki autók.

A háború után a rombolások és az azt követő jóvátételi leszerelés ellenére az Opel már 1945-ben újra megkezdte a termelést, és a Kapitän is visszatért változatlan formában (lásd keretes írásunkat).

A háborúra való felkészülés játszotta a fő szerepet abban, hogy Magyarországon 1939-ben olcsóbb lett az autó. Csökkentették a vámokat és a kereskedelmi árrést is. Ennek eredményeként az eladások megugrottak: míg 1938-ban 801 személygépkocsi kelt el, 1939-ben 2127. A hadügyminisztérium azért harcolta ki ezt a lépést, mert nyilvánvaló volt, hogy a hadsereg gépesítéséhez szükséges autómennyiségnek csak töredéke áll rendelkezésre, és még a behívások sem hozzák meg a kívánt eredményt. Nyilván olcsóbb volt a polgári személyekkel megvásároltatni a gépkocsit, melyet aztán háborús körülmények között igénybe lehet venni. Az eladási lista élén mindenesetre az Opel állt, főleg a Kadett és Olympia típusok révén. Egy Kapitän Cabriolet 5400 pengőbe került, ennyi pénzért két Kadettet lehetett kapni. Az összesen 22 ezer magyarországi személyautó között aligha akadt Hebmüller-Kapitän, a rövid gyártási idő és a csekély mennyiség ezt kétségessé teszi.

Van párja

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 04Békeidőben bizonyosan Bécsben állt volna forgalomba a képeinken látható Hebmüller karosszériás Opel Kapitän, mert a gyári iratok szerint a bécsi Opel-kereskedő rendelte meg az alvázat, amelyet az ő kérésére továbbítottak Barmenbe. A típusszám KPT 39. 1940. február 8-án gyártották, és február 12-én szállították át a Hebmüller cégnek. Nem tudjuk, megkapta-e végül az osztrák vásárló a szép kétülésest, mert a következő felbukkanás jókora idő- és térbeli ugrást követően Ukrajna. Onnan hozták Magyarországra a kilencvenes években, és Varga Jenő gyűjteményébe került. Hozzá is kezdtek a felújításhoz, amely azután abbamaradt, és egy idő után Keller Lászlóé lett a félig szétszedett karosszéria. (Mercedes 170V kabrióját a Veterán 1999/5. számában mutattuk be.) ő a tőle megszokott alapossággal látott munkához, amibe bevonta fiát, Balázst is.

Nyilván a szétszedett állapot a legrosszabb, amit egy gyűjtő el tud képzelni, és súlyosbította a helyzetet, hogy a bontás előtt is sokáig állt az autó. Volga-futóművek voltak alatta, az egyszerűség kedvéért kellett hát venni egy másik kocsit – Szlovákiában sikerült találni egy donor limuzint – s abból átemelni a szükséges alkatrészeket. Azt, hogy speciálkarosszériáról van szó, hamar észre lehetett venni, mert a gyári Cabrioleten hátul, az ajtó vonala mögött is van egy ablak. A kérdés már csak az volt, hol gyártották a felépítményt. Szerencsére Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 05vannak jellegzetes eltérések a Gläser és a Hebmüller karosszériák között, mint a szélvédőkeret, az oldalüvegkeret és a két sárvédő közötti hátsó karosszériarész. Sajátos módon a fennmaradt Hebmüller karosszériás Opel Kapitänek csak az utóbbi időben kerültek napvilágra. Két évvel ezelőtt bukkant fel egy különös karosszériájú Kapitän, és Klaus Hebmüller egy Opel-szakértővel vitatkozott azon, vajon eredeti Hebmüller felépítmény vagy sem. Csak amikor meglátták a magyarországi autóról készült képeket, akkor derült ki számukra is, hogy bizony ezek Hebmüller karosszériás kocsik. Eredetileg üveg alatt volt a rendszám, 1938 és 1940 között gyártották így, alulról világítva, aztán megtiltották a konstrukciót, mert csillogott és nehéz volt leolvasni. Az ülés gyári volt, át lett kárpitozva, de alatta megmaradt az eredeti, s ami a legnagyobb csoda, a kocsi eredeti lámpákkal élte túl az évtizedeket. A kapcsolók, keretek épségben maradtak, a lökhárítók, feliratok hiányoztak.

Beépített rádióval a harmincas években nem sok autó büszkélkedhetett, a Kapitän a ritka kivételek közé tartozik. A berendezést a műszerfal alatt rögzítették, és a műszerfalon lévő távirányítóval lehetett működtetni. Itt persze hiányzott a rádió, és ilyen szerkezetet kereskedőktől nem lehet venni, nem is hallottak Kapitän-rádióról. Nagy szerencse, hogy Keller Balázs tudta, mit keres, és az Ebayen talált egy darabot, amelynek tulajdonosa persze nem is sejtette, mit ad el.

Bejáratva Németországban

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 06Amikor beülünk a Hebmüller karosszériás Kapitänbe, azonnal érezhető a rendkívüliség. Mivel ötüléses felépítményből csináltak kettő plusz kettest – hátra csak lenyitott tető esetén üljenek –, elöl elképesztően nagy a hely. Legalábbis előre, a lábaknak, mert oldalirányban már nem olyan tágas a tér, a bal vállunk mellett rögtön ott az ajtó, de a kormány és az ajtó között is alig van hely.

Indulás előtt beállítjuk az ülést – ez sem volt általános lehetőség 1939-ben –, majd érdemes áttekinteni a műszerfalat. A tetején két különös kapcsoló hívja fel magára a figyelmet. Mindkettő billenthető csontfehér rudacska, a bal oldali az irányjelző kapcsolója, a jobb oldali az ablaktörlőé. Az elefántfület rövid karú tekerővel mozgathatjuk, van szivargyújtó is – ilyen kényelmi kellék csak a kabrióban fordult elő. A nagy kerek műszer mellett két kontroll-lámpa (olajnyomás, töltés); indítás előtt kihúzzuk a dúsító gombját, és a padlóból előmeredő indítómotor-kapcsolóra taposva indítunk. A háromfokozatú váltó egyese épp csak megmozdítja a kocsit, a második olyan, mint egy modern autóban az egyes, a harmadikkal pedig bejárhatunk ungot-berket, feltéve hogy nem kell megállnunk elsőbbséget adni.

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 07Menet közben Keller Balázs feleleveníti a restaurálás szép pillanatait. – Felügyeltem a restaurálást, információkat gyűjtöttem. A karosszériát Freil Imre, a futóművet és a motort Kisapáti József újította fel. A fényezést Gál Gyula, az összeszerelést Geri Zoltán végezte. Éppen időben lett kész, hogy elmehessünk vele a németországi Hebmüller-találkozóra. A gyártó unokája tavaly volt 75 éves, gyerekei azt adták neki ajándékba, hogy az összes megmaradt autót összehívták egy rendezvényre – mesélte Balázs.

Az első pár kilométer volt izgalmas, mert amikor elkészült a kocsi, jóformán ki sem tudták próbálni, a lakás körül mentek három kört, és felálltak a trélerre. Neuss mellett, Észak-Németországban volt a találkozó, ott beindították, és mentek száz kilométert kattanás nélkül. Utána egy másik rendezvényen kétszáz kilométert tettek meg ugyanígy. A Hebmüller-találkozón a VW Bogarak voltak többségben, a háború előtti kocsikat két Kapitän és egy Ford képviselte. A legszebb vitathatatlanul a magyar Opel volt, amelynek minden részlete eredeti és pontosan működik. Még a sebességmérő is, amelyet a Haudek-féle műhelyben újítottak fel az ablaktörlővel együtt. A tradíció ott is segített, mert az egyik törött fogaskereket a polcról leemelttel pótolták. A hatvanas években, amikor Fischer Annie zongoraművész Kapitänjének ablaktörlőjét javították, készítettek egy tartalékot is.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2010/03. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 08 Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 09

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 12 Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 11

Opel Kapitan Hebmuller Cabriolet 13