otyt
Oldtimer & Youngtimer éves előfizetés (6 lapszám)
5340 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Novemberi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Polgári szolgálatos - UAZ 452

UAZ 452 02Nekem az a lényeg, hogy orosz legyen, katonai, zöld és fogja a mágnes – Kozma Károlyars poeticája ez, amelynek materializált változatát Gergely Béla rövid időre ki is próbálhatta. Fotó: Papp Zoltán.

Valamikor 2007 tavaszán került az UAZ Kozma Károlyhoz, aki barátaival rögtön neki is esett a felújításnak. Zsigereire szedték, vadul kutattak a korrózió leghaloványabb jelei után, de mint kiderült, az idő vasfoga nem bírt a szovjet acéllemezekkel. Felesleges lett volna szemcseszórással tisztítani a karosszériát, s a lakatos sem kelt kedvetlenül reggelente, amikor ezen az autón dolgozott, csupán néhány lyukat foltozott be a hátsó raktér padlólemezén. A kör alakú hiátusok a honvédségi járműjavító szakembereinek keze munkáját őrizték, akik farostlemezzel és mustársárga műbőrrel tették komfortosabbá a belteret. Ennek nyomai teljesen eltűntek. A fényező csupán szórókittel vonta be a felületeket, s ha valahol hullámos maradt, annak az az oka, hogy gyárilag is olyan volt. Az árnyalat nem a honvédség által használt zöld, hanem a hetvenes évek elejéről származó Zsiguli-szín, melyet egy festékkeverő műhely legmélyéről sikerült előtúrni. Egy liter előállítása közel annyiba került, mint ha valamilyen gyöngyházmetál anyagot kevertek volna ki. A régi típusú festékhez mattító hatású oldószert adagoltak. Ma már nem alkalmazzák, mert nem vízbázisú, ráadásul nehéz vele bánni, gyorsan „húz”.

UAZ 452 01A kárpitok is megújultak – szándékosan nem azt írtam, hogy megszépültek. A nagykereskedésekben minden alkalommal furán néztek a kárpitosra, mert a minél rondább anyagokat kereste. Amit talált, az borítja most az üléseket és a vezetőfülke tetejét. Minden csavar eredeti, tisztítás és kadmiumos fürdő után visszakerültek a helyükre. Az abroncsok gyáriak, bár egy ukrán cég újra készíti ezeket a „macitalpas” gumikat. Olcsó megoldás, azonban korántsem tartós. Kétféle mintázat van forgalomban: országúti és terepre való. Károly szerint az utóbbitól haragos lesz az autó kinézete, így ezt használja, tudomásul véve, hogy egy garnitúra terepmintázatú gumi körülbelül egy év alatt elkopik.

A motor szinte bejáratósnak mondható, mert a számláló állása alig tízezer felett van. Nem csoda, a jármű egész életét egy repülőtér közelében lévő dombtetőn töltötte. A kilométeróra-spirálról maga a tulajdonos szedte le a Magyar Néphadsereg plombáját. Rádióbemérő kocsiként szolgált az UAZ hosszú évekig, majd leszerelték, és Gyál város polgárőreinek lett hű társa. Tűzoltóautóként használták, vagyis csak használták volna, mert tűzeset soha nem volt a településen, így fészerben pihent tovább.

UAZ 452 04Az erőforrás a Volga M21-esből ismerős benzinüzemű, 70 lóerős, 2445 köbcentiméteres, felülszelepelt négyhengeres. A szovjet mérnökök csak a harmadik és a negyedik fokozatot szinkronizálták a tolókerekes sebességváltóban. Az osztómű kétfokozatú és mechanikus. Az elektromos hálózatot árnyékolt zavarszűrővel látták el. A típust ebben a formában a mai napig folyamatosan gyártják 1966 óta, s még ma is igazi bestseller Oroszországban és a volt Szovjetunió más tagországaiban. Kitűnő terepjáró képessége, könnyű kezelése és karbantartása miatt vált kedvenccé. 1985-ben némileg módosítottak a 452-esen, finomítottak a belsőn, több lett a műanyag, a visszapillantó tükrök megnőttek s plasztikburkolatot kaptak, továbbá gumi ütközőbabák kerültek a lökhárítóra, az ablaktörlő lapátok fekete színűek, az első indexlámpák pedig nagyobb méretűek lettek. Ezen a 2206-os kóddal ellátott változaton a ködlámpa is szériatartozék volt.

A legelterjedtebb változat a busz, ezt a magyar honvédség is előszeretettel használta, főként rádiós és tűzszerész-alakulatoknál volt hadrendben. Polgári vonalon a vízműveknél, az áramszolgáltató cégeknél és az erdőgazdaságoknál alkalmazták. Selejtezésük után magánkézbe kerülve az erdős és a szőlőtermelő vidékek málhás lovává váltak.

UAZ 452 03Vad csörte volt – ezzel tudnám legjobban jellemezni a menetpróbát. Amit nem a 452-essel tettünk meg, hanem egy technikailag lényegében vele megegyező 452/A-val és 469/B parancsnoki UAZ-zal. Ez fiatalabb, de az idők során nem sokat változtattak a futóművön és a motoron. A nagy hasmagasság és a kis tengelytáv miatt a jármű hihetetlen terepviszonyok között is megállja a helyét. Nem vagyok gyakorlott offroados, de még így sem sikerült megakasztanom a gépezetet. A helyszínül szolgáló gyáli krosszpálya igazi kihívást jelent bármely, terepre tervezett járműnek. Siratófal, laza talaj, éles szögű kanyarok, teleszkópot recsegtető bakhátak jellemzik. Károlynak több ismerőse rázkódott már a jobb egyen, szerinte sokkal szórakoztatóbb, mintha vidámparkba vinné őket. Megtudtam, a pályának létezik olyan pontja, ahol úgy meg lehet dönteni az UAZ-t, hogy egy pillanatra elmegy az olajnyomás. Kipróbáltuk, valóban, de ezzel egyenes arányban az egekbe szökött a vérnyomásom. Az autó orra alatt semmit nem láttam, a jármű és a földút viszonylatában közelebb voltunk a kilencven fokhoz, mint eddig bármikor. Ezt persze nem mertem vállalni, amikor az én kezemben volt a volán, annál inkább az áthajtást a sűrű egymásutánban következő bukkanókon. Kuplung–gáz–kuplung–gáz, csak ezt a két pedált kellett használnom. Majd jött egy meredek fal, és még jó néhány, melyet köhintés nélkül teljesítettünk, végig „utcai” második fokozatban. A fogyasztást az örömautózás közben figyelmen kívül hagytuk, de 15 és 20 liter között táplálkozott a kicsike. Valamit valamiért, most úgyis olcsó a benzin.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2009/02. számában olvasható. Az újság megrendelhető szerkesztőségünknél illetve webshopunkban.

UAZ 452 05 UAZ 452 06

UAZ 452 08 UAZ 452 09

UAZ 452 10 UAZ 452 07