veteran
Veterán Autó és Motor éves előfizetés (12 lapszám)
11880 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Áprilisi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Állami szolgálatra szabva - Méray 1000

Meray 1000 01Közbeszerzések a régmúlt időkben is voltak, és a szállítók igyekeztek az államkincstár igényeit messzemenően figyelembe enni. Ilyen indíttatásból született a Méray legnagyobb modellje, az ezres. Egy nemrég elkészült példányt mutat be Ocskay Zoltán.

Patinás épületek között járunk, a budapesti rendőrség legrégibb, ma is eredeti célra használt központja, a Keleti pályaudvar szomszédságában lévő Mosonyi utcai laktanya 1888-ban készült el, ötszáz gyalogos és lovas rendőrnek, továbbá 120 szolgálati lónak helyet adva. Jóval később itt kezdte meg működését a közlekedésrendészet, munkatársai 1926-tól motorkerékpáron is láttak el szolgálatot. És ez az, amiért itt vagyunk, utánfutón szállítva az 1930-as Méray 1000-Meray 1000 04est, amely hajdan nagy valószínűség szerint a rendőrség motoros osztagában teljesített szolgálatot. Egy régi kép nyomán kutatjuk azt a hátteret, amely autentikus lenne a múltidézéshez. A legtöbb fotón, amely a rendőrségi motorokat itt örökíti meg, ugyanaz az udvar látható, az utcafrontot elfoglaló főépület belső oldalán lévő, három oldalról vörös téglás, emeletes szárnyakkal körülvett placc. Az udvar megvan, csak épp azzal nem számoltunk, hogy nagyon is élő rendőrlaktanyába léptünk be, ahol a szolgálati kocsik szinte minden talpalatnyi helyet elfoglalnak. Némi vizsgálódás árán megtaláljuk a megfelelő falat, még jól látszik a hajdani, feltehetően az 1945 előtti rendőrhősök emlékét megörökítő tábla helye, ez segít eligazodni, merthogy időközben a fák megnőttek, kivágták őket, újakat ültettek, és az udvarban kis előkertet is kialakítottak. Szerencsénkre a nekünk fontos területről elviszik a kocsikat, így a fotózás kényelmes lehet, de mint mindig, most is előkerülnek kérdezősködők (a szépségdíjas kérdés: gázolajjal is megy?), úgyhogy igyekszünk mielőbb végezni. Jó lenne megtalálni az egykori benzinkút helyét, merthogy az is volt az udvarban a motorok, autók, riadókocsik kiszolgálására, ám annak már nyoma sincs.

Meray 1000 05A nosztalgiázás teljességéhez jól jönne egy oldalkocsi, merthogy ezeket a nagy kéthengeres Méray gépeket szinte kivétel nélkül oldalkocsival árusították, s jobbára közszolgálati célokra. Tudjuk, hogy ezres Mérayt vásárolt a rendőrség mellett a csendőrség (ők tábori drapp színben), a tűzoltóság, a Székesfőváros Elektromos Művei és a Honvédelmi Minisztérium is. A kivitelt mindig a megrendelő diktálta, de csak a rendőrségi gépek esetében találkoztunk nikkelezett benzintankkal, és ennek a motornak a szitává rozsdásodott benzintartályán nikkelbevonat nyomai voltak. Ennek megfelelően a restaurátor, Kalmár Tamás azt javasolta a tulajdonosnak, Loschan Ferencnek, az olaszi motormúzeum tulajdonosának, hogy a járművet a Magyar Királyi Rendőrség által használt Méray 1000 kivitelére állítsák helyre. A tökéletességhez még hiányzik az oldalkocsi, de minthogy az alváza megmaradt, csak a csónakot kell elkészíteni a fotók nyomán.

Második nekifutás

Meray 1000 06Egy részben már felújított motorkerékpár restaurálásához kezdett 2009 őszén Kalmár Tamás. – A váz elemei részben le voltak festve, de újra kellett kezdeni, mert nem minden részegység illeszkedett a helyére. Szerencsére a váz alapvetően jó állapotú volt, csak kisebb igazítást igényelt. Új tankot készíttettem, ugyanis az előkerült eredeti, még nikkelnyomokkal teli benzintartály teljesen használhatatlan, rozsdás, lyukas volt. A különleges kuplungfedelet szintén le kellett gyártani, mert az igen nehezen beszerzett eredetit csak mintának lehetett használni. A lábtartógumikat egy gyűjtő barátom készítette, a kormányszorító-egységet pedig egy hazai börzén tudtam beszerezni. A legtöbb fejtörést a gyújtómágnes hiánya okozta, végül egy olaszországi gyűjtő segített, igaz nem olcsón lehetett a megfelelő, 50 fokos, jobbra forgó D típushoz jutni. Persze a magdinót újra kellett tekercselni, delejezni – hallottuk a restaurátortól.

Meray 1000 10A hiányzó Amal kezelőszervek külföldi börzékről kerültek, akárcsak az első lámpa és az eredeti tölcséres Bosch kürt. A motorblokkban már voltak új dugattyúk és gyűrűk a korábbi felújítási nekirugaszkodásból. A főtengelyt új hengergörgős csapágyakkal kellett ellátni, kicserélték a szeleprugókat, köszörülték a vezérműtengelyt, új lett minden belső bronzpersely.

A váltó még több munkát adott, mert nemcsak új perselyek és csapágyak kellettek, hiányzott néhány fontos elem, amelyeket minták alapján készítettek el. A kuplungba új, eredeti Burman tárcsák kerültek angliai forrásból. Sikerült újszerű lánckerekeket is beszerezni – szintén külföldről –, és természetesen új láncokat tettek a primer és szekunder hajtásba. A kerékagyak viseltesek voltak, a kopásokat csak rengeteg munkával lehetett rendbe hozni, kimunkálva, perselyezve a csőtengelyeket, csapágyfészkeket. Végül az egész szerkezet új festékbevonatot kapott, a megfelelő alkatrészeket nikkelezték.

Mint általában, a legtöbb munkát, utánajárást és kiadást az apró alkatrészek, illetve a kiegészítők pótlása igényelte, amelyeket vagy minta, vagy a rendelkezésre álló szakirodalom nyomán kellett elkészíteni. Így történt ez a kipufogórendszer esetében is, amelyet a megszerzett eredeti, de roncs állapotúról lehetett lemásolni.

Gyengeségek vázon belül

Meray 1000 131928 tavaszán, a budapesti Nemzetközi Árumintavásáron mutatták be az új, kéthengeres 1000-es Mérayt. A korábbi modellektől eltérően nem Moss, hanem Burman váltóval szerelték, és a váz nem három, hanem csak kettőcsöves hátul. Elöl a kormánytoktól indulva két vázcső fut lefelé, de nem kanyarodik a motorblokk alá, hogy hátrafusson a hátsó villaháromszöghöz, mint a szokványos hurokbölcső vázak, hanem egy–egy karmantyúban (leánykori nevén muff) véget ér. A karmantyúktól a hátsó vázháromszög alsó ágának végét jelentő karmantyúpárig egy– egy laposvas jelenti az összeköttetést, ami kiváló szerelhetőséget nyújt – elég hat csavart, és néhány csatlakozót oldani, és a motor leengedhető –, azonban nem szolgálja igazán a stabilitást. Ez a váz is törött volt, a váznyaknál több hegesztés jelezte, hogy a nehéz motor és a nem kevésbé nehéz oldalkocsi rángatásait nem bírta a magyar utakra tervezettként hirdetett konstrukció. Az első villa is saját szerkezet, rövid lengőkaros, gyári terminussal trailing-rendszerű. Szellemes megoldás kétségtelenül, de kissé túlméretezett, és jelentősen hozzájárul a szóló motorkerékpár másfél mázsás saját tömegéhez. Új az első sárvédő, s nemcsak itt, a 750-esen is. A motor, a JAP v-kéthengeres, 980 cm³-es, oldalt szelepelt, zsákhengeres erőforrása nem éppen a legkorszerűbb, de kiforrottnak mondható szerkezet. Hasonló kivitelben készítettek egyhengeres, 500-as JAP motorral szerelt modellt, azonban a váz ott csak hasonló, nem azonos a v-kettesével.

Meray 1000 03Az első Méray ezreseken még Burman L jelű váltót találunk, amelyet az 500-as, 600-as oldalt szelepelt motorokhoz szereltek, ezeket 1929 végén Burman Q jelűre cserélték. Az L széria kisebb és gyengébb kivitel, a Q a nagy teljesítményű 1000-es, illetve a felülszelepelt 500-as motorok tartozéka. Az L széria kapcsolókarját máshol helyezték el, s kisebb a váltóház. 1931-től lehetett rendelni olyan váltót, amelynek fedelébe beépítették a sebességmérő-kihajtást. Ilyenekkel is szerelték a Méray gépeket. Létezett hátrameneti fokozattal ellátott Burman váltó, és olyan is, amelyre tettek egy kis kuplungpedált, mint a Loschan-gyűjteményben lévő gépen is látható.

Ami a kivitelt illeti, a Méraykat, így az ezreseket is, többnyire fekete festéssel, arany csíkozással díszítve adták át a vevőknek. A honvédség fekete vagy zöldesbarna (Méray-barna) színben kérte a gépeket, a csendőrség drapp motorokat rendelt, a rendőrségnek nikkelezett oldalú, fekete hátú tankkal, felirat nélkül szállították. A benzintartályon kívül csak a kuplungfedélre került arany csíkozás, a sárvédőkre nem.

Meray 1000 08A motorokat, lévén oldalkocsis gépek, általában széles, magyar gyártmányú kormánnyal szerelték, de rendelhetők voltak Amal keskeny kormánnyal is. Ugyancsak választható volt az első villa oldalára szerelt dörzs-lengéscsillapító. A karburátorszabályozást illetően szintén akadt választék: Amal forgómarkolat vagy szektor, utóbbit főleg a katonaság részesítette előnyben. Többféle hangtompítót rendelhetett a vevő, és felár ellenében kérhetett sebességmérőt, amelyet a benzintartályra forrasztott fülekre rögzítettek vagy a tartályba épített süllyesztékbe szereltek. Az itt bemutatott modellen valószínűleg Corbin óra volt – a benzintartályon megmaradt a felerősítés nyoma –, s az igen ritka opcionális felszerelést sikerült is beszerezni.

Menetpróba szólóban

Meray 1000 02Akárhogy is udvariaskodunk, a Méray ezres nem tartozik a harmonikus vonalú motorkerékpárok családjába. Küldtem róla képet Phillip Tooth-nak, a The Classic Motorcycle című lap korábbi szerkesztőjének, az ismert motoros szakírónak, aki azt írta válaszlevelében: „A Méraynál kérdezhettek volna egyet s mást George Brough-tól.” Kifejezetten udvarias megjegyzés, mert nézetem szerint a nagy Méray leginkább egy dinoszauruszhoz hasonlítható: hatalmas és formátlan. Egy dolog, hogy a mi szeretett motormárkánk csúcsdarabja, megint egy, hogy sokunk által vágyott darab, de attól még erősen kockafejű a gyermek. A sajátos arányok megteszik a hatásukat, amikor a nyeregbe lendülök, mintha karosszékbe huppannék. Én mélyen lent, a kormány magasan fent.

Meray 1000 11Az indításhoz dekompresszor kell, meg nem kevés gyakorlat, mert ami nekem nem sikerült tíz rúgásra, azt Kalmár művész úr elsőre megoldotta. A titok nemcsak a dekompresszorkar megfelelő időpontban való elengedésében rejtezik, hanem a kívánatos benzin–levegő arány eltalálásában is. Amikor már ment a motor, szép egyenletes dörrenéseket lökdösve a külvilágba, átvettem a kormányt. Leültem a fotelbe, hátrahúztam a bal oldali szektorkart, a motor vadabb tamtamot kezdett verni. Egy kicsit visszatoltam, és magam felé húztam a tank jobb oldalán lévő kart, lassan felengedtem a kuplungkart, és gázt adtam. A térdeim magasra kerültek, de a félmázsás blokk olyan mélyen van a vázban, hogy a motor, mint egy keljfeljancsi, szinte minden helyzetből függőlegesbe törekszik. Nagyon nyomatékos a kéthengeres, jól veszi a fordulatot, és érezni, könnyedén elbírta az oldalkocsit is, utasával együtt. Az erős rugókkal szerelt első villa csak látszólag kőkemény, a kerék menet közben finoman követi az úthullámokat, a kisebb gödrökön áthaladva a rugók szorgalmasan mozognak, elnyelve a lökéseket.

Meray 1000 09Mivel érvényes műszaki vizsga, rendszám és biztosítás nem volt a motorra, a próbaút egy rövid, forgalom elől elzárt szakaszra korlátozódott, s így nem tudtam kideríteni, milyen erősen pusztítják a fékek az energiát, ha 80 km/h-ról kell lassítani. Feleakkora sebességről fékezve elég mérsékeltnek tűnt a fékteljesítmény – főleg a hátsó fékre lehet számítani –, és nyilván 1930-ban sem volt túl acélos, bár a bekopással valamit még javulhat. Korának kétségtelenül egyik legjobb túramotorja volt, ahogy mondani szoktuk, közepes gázon ki lehetett vele menni a világból. Aki pedig netán zokon vette volna a formájára vonatkozó kritikámat, gondoljon arra, hogy az 1928-as járműszépségversenyen, a Concours d’Élégance-on épp egy ilyen új Méray nyerte a motorkerékpárok nagydíját.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2011/01. számában olvasható. Az újság megrendelhető szerkesztőségünknél illetve webshopunkban.

Meray 1000 12