Kosár


 x 
A kosár üres

Februári lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Váci kis áruszállító - P10 teheroldalkocsival

p21rotax 229Ha volt a magyar járműiparnak mostohagyermeke, akkor az a Kis Áruszállító nevet viselte. Szokatlan keresztnév a mai világban akad bőven, ne legyünk hát ezen sem meglepődve – ajánlja Ocskay Zoltán.

Megette a rozsda a típustáblát, ezért fogalmam sincs, mikor készült az oldalkocsi – mondja Halmai Mihály, és ez már csak a tejszínhabkupac csúcsába szúrt eper, mert a Magyar Hajó- és Darugyár váci gyáregységében készített teheroldalkocsikról amúgy sem tudunk semmit, teljes a kudarc, akárhol is próbálkozunk. Eredeti gyári anyag eddig nem került elő, a megkérdezett régi váci dolgozók sem emlékeznek erre a termékre, ami érthető, mert nem volt éppen esztétikai élmény. A típustábla lett volna az utolsó remény az azonosításhoz. A motor, amelyhez kapcsolták a méretes ládát, 1969-es P10-es, akár mellette is lehetett volna egykor.

p21rotax 183A szocialista gépjárműipar egységesen elzárkózott a kis áruszállítók (és a kisáru-szállítók) gyártásától. Némi túlzással állítható, akadt olyan időszak, amikor a talicska és a Csepel 350 között nem volt semmi, ezért aztán adminisztratív eszközökkel próbálták a gazdaságtalan fuvarozást megakadályozni. Leleplező újságcikkek tucatjai számoltak be visszfuvarban üresen közlekedő vagy eleve csak néhány ládát szállító teherkocsikról, soha nem említve, mit lehetett volna felhasználni az olcsóbb szállítás érdekében. Az ötvenes években néhány személyautóból átalakított furgon még üzemben volt, aztán 1956-tól jöttek az IFA Framók platós és csukott változatban. Nem volt belőlük elég, sokszor pedig még annyi sem kellett, ezért lehetett életképes a Nyíregyházi Vas- és Fémipari Szövetkezetben a hatvanas években előállított Szabolcs, illetve Nyírség háromkerekű áruszállító. Ezek akár 2 mázsányi terhet is elbírtak, csak éppen a mozgékonyságuk volt gyenge, hosszabb távon lassúnak és kényelmetlennek bizonyultak.

Még egyszerűbb áruszállítási lehetőség volt a motorkerékpár-oldalkocsi teherváltozata, amelyet az ötvenes évek derekán a csepeli motorkerékpárgyárban kezdtek fejleszteni (utánfutóval is próbálkoztak), de kapacitáshiány miatt lemondtak a dologról.

p21rotax 206Maradt a váci hajógyár, ahol 1957-től sorozatban állították elő az oldalkocsikat, s jobbára szovjet rendelésre küldték az Ok-3-asokat, több mint százezret. Kézenfekvő volt őket megbízni a teheroldalkocsi gyártásával, annál is inkább, mert ahhoz aztán nem volt szükség sem beruházásra, sem bonyolult konstrukciós tevékenységre.

Eltérés – a dobozon kívül –, hogy az alváz rögzítő lemezét elöl-hátul kiegyenesítették; elöl egy jókora keményfa tuskóra „ül” fel csónak, hátul közvetlenül kapcsolódik a teherszállító láda vázához. Más a sárvédő, egyenes a belső oldal, illeszkedve a csónakhoz, amely nem íves, mint az Ok-3 esetében. A doboz szélessége 45 cm, hosszúsága 130 cm, magassága 40 cm.

p21rotax 316– Ezt a teheroldalkocsit Komáromban használták a postánál. A rugózáson volt mit javítani, kikopott erősen, ezért most új tengely és új persely van benne. Csúszásmentes lemezből készült a doboz oldala, az alja 7 mm vastag, az oldala 5 mm. Eredetileg 4 mm-es farostlemezből készítették, meg is hullámosodott – mesélte Halmai Mihály, aki a felújítást is maga végezte. Úgy tervezte, kiszabat a ládára egy ponyvaborítást is, de aztán letett róla, mert ugyan biztos használtak ilyet az újságszállítók, de minta vagy fénykép hiányában nem sok köze lett volna az eredetihez.

A váci teheroldalkocsik legszorgalmasabb használói a postások voltak. Újságkihordók használták Budapesten, és az ország számos más városában csomagkihordók, telefonszerelők, vonalvizsgálók. Készültek üvegszállításra átalakított példányok, ezeket gyakran Izs Jupiter mellé kapcsolták, mert az erősebb volt az egyhengeres Pannóniánál. Gyakori látványt nyújtott a teheroldalkocsis Pannónia a gyárakban, ahol a belső szállítást oldották meg ily módon. Számos teheroldalkocsi került elő P12-essel, ami arra utal, hogy a hazai motorgyártás vége felé is készültek ilyen praktikus és egyszerű áruhordók.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2013/05. számában olvasható. Az újság megrendelhető szerkesztőségünknél illetve webshopunkban.

p21rotax 202 p21rotax 219

p21rotax 223 p21rotax 231

p21rotax 233 p21rotax 248

p21rotax 252 p21rotax 257