Kosár


 x 
A kosár üres

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Áprilisi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Születésnapra, szeretettel - Škoda 1000 MB (1968)

Skoda 1000 MB 1968 012014-ben volt ötven éve, hogy megjelent a Škoda első  farmotoros generációja, az 1000 MB. A járműtörténeti tény mellett eltörpülhet, hogy ugyancsak tavaly ünnepelte  80. születésnapját Csepek István. A jubileumokat összekötő szálat Bogyay Norbert ismerteti. A fotók Papp Zoltán kezétől és a családi albumból származnak.

Anyai nagyapám, Csepek István a hatvanas évek elején ismerkedett meg közelebbről a gépjárművekkel. Akkoriban vásárolt ugyanis Sümegen a vas- és műszaki boltban egy fekete, piros üléses Danuvia motorkerékpárt, amely egy komolyabb házhely árába került, 10 ezer forintba (utóbb az öccséhez került a hálás kismotor). Munkába járáshoz később egy szürke Riga segédmotoros kerékpárt is vett, majd nem sokkal ezután Pécsett egy Škoda Octavián levizsgázott egyszerre B kategóriára, majd megszerezte a C kategóriát is, tehát személygépkocsit és tehergépjárművet egyaránt vezethetett. Az Octavia jó benyomást tett nagyapámra, és 1968-ban úgy döntöttek a nagyszüleim, hogy vesznek egy autót.

Skoda 1000 MB 1968 02Mindenki dolgozott ekkor a családban, sőt a nagy pajtában néha több mint 40 sertést, 2 fejőstehenet és a szaporulatát, illetve bikákat tartottak, így jöhetett össze a 72 ezer forint, amelybe ekkor a kiválasztott kocsi, a Škoda 1000 MB került. 1968 áprilisában nagyszüleim elgyalogoltak a szomszéd falu vasútállomására, és a Keleti pályaudvaron szálltak le a vonatról, ahol már várta őket egy budapesti ismerősük. Kétnapi városnézés és egy OTP-fiók felkeresése volt a cél, utóbbi azért, mert előre ki kellett fizetni az autó teljes vételárát.

1968 októberében postán jött az értesítés, hogy átvehetik az új Škoda 1000 MB-t a Merkur telephelyén. Ismét gyalogolás a vasútállomásra, de ekkor már nem nagymamámmal, hanem egy olyan ismerőssel, aki jól ismerte a fővárost. Mikor az autó átvételére került sor, kiderült, hogy az előkészített szürke Škoda nem indul. Nem is tudták átadni, így némi várakozás után kerítettek egy másikat, valamivel kékesebb árnyalatút, de tökéletesen működőt. Megvolt az öröm, hát még amikor a vételár kamatát is átadták, egész hazáig tartott a lelkesedés.

Skoda 1000 MB 1968 03A következő probléma otthon derült ki. Minthogy a hatvanas évek végén a kisebb falvakban, mint a miénk is, még földesek voltak a mellékutak, az őszi esők beköszöntével sártenger borított mindent, csak a teherkocsik, a traktorok és a lovas kocsik bírták a vízzel borított kátyúkon, keréknyomokon való átkelést. Abban az évben különösen sok eső esett, így a Škodával nem lehetett hazamenni, beállították – és egészen tavaszig ott is maradt – egy a főút mellett lakó kedves ismerős pajtájába. Közben otthon a pajtából leválasztottak egy kisebb részt, és elkészült a garázs, ahová tavasszal, a jó idő beálltával beköltözött a Škoda.

A hatvanas évek végén a benzinkúthálózat elég gyér volt, csak a nagyobb városokban akadt benzinkút, tüzép-telepeken, hordókból lehetett tankolni. Szerencsénkre a szomszédos nagyközség termelőszövetkezetének udvarán akkoriban épült egy új töltőállomás. Nagypapám is abban a téeszben dolgozott, úgyhogy ez a probléma gyorsan megoldódott. A szervizelést egy közeli rokon végezte Siófokon. ő már akkor autószerelő vállalkozást vitt a Balaton-parti városban, s az ő műhelyében történtek az olajcserék, illetve a műszaki vizsgára felkészítések.

Skoda 1000 MB 1968 10A falunkban a Škodán kívül abban az időben csak egy vállalati Moszkvics 412-es volt, amellyel a nagypapám is járt egy ideig. Sokszor fuvaroztak betegeket a pécsi kórházba a faluból, de zömében inkább bevásárlásra, rokonlátogatásra, strandfürdőkbe utazni használták. Még nagymamám is tanult rajta vezetni, de végül jogosítványt nem szerzett.

Rádió sosem került bele, nagypapám azt mondta, a nagymamám annyit beszél, hogy nincs szükség rádióra, igaz, többször előfordult, hogy hosszabb úton elaludt mellette. Édesanyám a hátsó ülésről figyelte a tájat.

Skoda 1000 MB 1968 06Nagy hidegben hűtővíz nélkül állt a garázsban a Škoda, de bemelegítés nélkül soha nem indultak el vele, egy helyben járt a motor, amíg a hűtővíz el nem érte a kívánt hőfokot. Nagyapám úgy találta, a 80 km/órás utazótempó a kellemes benne, néha előzéskor ment fel százig a sebességmérő mutatója. A farmotor és a hátsó hajtás miatt télen is elment mindenhol, egyetlen baja derült ki, mivel az eleje könnyű volt, ezért oldalszélben országúton vigyázni kellett.

Több mint 100 ezer kilométert autózott nagypapa a Škodával, ez idő alatt alig néhány probléma adódott a kocsinál: néhány ékszíjszakadás, karburátordugulás és egyszer „elment” a gyújtás, amit a komplett elosztó cseréjével orvosoltak. Amikor vízkövesedés miatt eltömődött a hűtő, akkor egy ideig forralta a vizet, majd a dombóvári Afitban vettek egy új hűtőt, ami megoldotta a problémát, s bár felszámolták a beépítési díjat is, édesapám építette a helyére.

Skoda 1000 MB 1968 07Egyik műszaki vizsga során egyszerűen eltűnt a gyári szerszámkészlet, s csak néhány szerszámot sikerült visszaszerezni. Pár módosítást kellett végezni, az egyik műszaki vizsgára felkerült egy bal oldali külső tükör, biztonsági övet szereltek az első ülésekhez, a Škoda feliratos hátsó sárvédő gumit H feliratú váltotta fel. A dinamót generátorra cserélték, majd az automata szivatót kézi váltotta.

Ezzel az autóval mentek a szüleim nászútra is, Miskolctapolcára, minden hiba nélkül, megbízhatóan tette a dolgát az akkor már tízéves technika. A nyolcvanas években kivonták a forgalomból, utóda egy citromsárga Lada 1200-as lett, de szerencsére nem adták el a Škodát, páréves koromban megkaptam játszani, szinte ebben nőttem fel, az első szereléseket is itt végeztem el, emiatt az autó miatt kezdtek érdekelni a járművek. Közben sorban gyűltek a pótalkatrészek, több 1000 MB-t is szétbontottunk tartalék alkatrésznek, melyek egy része, a könnyebb darabok a padlásra kerültek.

Skoda 1000 MB 1968 15A folytatásra 2011-ig kellett várni. Akkor határoztuk el édesapámmal, hogy rendbe tesszük a karosszériát, amely már kezdett rozsdásodni. Decemberben hoztam el nagypapámtól az autót, s vittem egyenesen a szomszéd faluba, a karosszérialakatoshoz, aki egyben a fényező is. Elemeire bontottuk az autót, felmértük az állapotát. Amit tapasztaltunk, nem volt vészes, kiderült, hogy sok helyen kell pótolni a gyári elemeket, főleg a kerékjáratok, illetve a küszöbök környékén. Négy új sárvédő és két új küszöb került fel a „házi raktárunkból”. A mester egy ügyes forgató technikát készített az üres karosszériához, ami nagyban segítette a munkáját. 2012 tavaszáig gyorsan haladt a munka, egymást érték az események, napról napra több elem került a helyére, minden héten meglátogattam a mestert. Ezután egyéves szünet jött, ami alatt felújítottuk az első futóművet, az alkatrészeket rendszereztük és elpakoltuk.

2013 májusának végére készült el a karosszéria kijavítása és a gyárival azonos árnyalatra festése kívül és belül. Beszereltük az üzemanyagtankot, s a kerekes forgatószerkezet segítségével felszereltük az új fék- és üzemanyagcsöveket, majd a kormányművet és az első futóművet. Aztán jött a motor és a karosszéria találkozása, azaz ráengedtük a felépítményt a motor-sebességváltó-hátsó futómű egységre. Az így már mozgóképes járművet júniusban hazahúztuk, hogy a további összeszerelést otthon, a házi garázsban végezzük el.

Skoda 1000 MB 1968 16Visszatettük a tetőkárpitot, az oldalsó burkolatokat, a műszerfalat, az üléseket, majd az első és a hátsó szélvédőt is. Pár nap múlva a négy új sárvédő festése is elkészült, így felszereltük azokat is, majd a krómozott lökhárítók következtek. Újra autóformája lett a Škodának. Közben édesapám beépítette az új fékalkatrészeket (új munkahengereket, fékpofákat). A gyári új vízhűtő és kipufogódob felszerelése után következhetett az indítási próba, s néhány főtengely-fordulat után beindult a motor az akkor már több mint tízéves akkumulátorral. Némi gyújtás- és karburátorbeállítás után jöhetett pár próbaút a környéken.

A 2014-es év a brnói börze meglátogatásával kezdődött számunkra a Škoda szempontjából, ahol sok gyári új alkatrésszel bővült a meglévő készlet. Legjobban az első, háromrészes Škoda-feliratnak örültem, mert a meglévő már elég sárga lett az elmúlt közel ötven év alatt.

Skoda 1000 MB 1968 04Májusban újabb jó hír fogadott, elkészült az ajtók festése, majd nem sokkal később a csomagtér és a motorháztető is. Célszerűségből átvittem az autót a fényezőműhelybe, ott szereltük fel, majd igazítottuk a helyükre az elemeket. Édesapámmal ezután elmentünk nagyszüleimhez, és a padláson lévő alkatrészbázisból kiválogattuk a hibátlan gyári ajtó- és ablaktömítő gumikat, majd alapos tisztítás után a helyükre illesztettük őket. Ezután az oldalablakok következtek, majd az ajtózárak burkolata, illetve az ajtókárpitok és kilincsek. Végül egy nyári napon már a krómozott díszítőelemek is a helyükön ragyogtak. Utolsó lépésként az új 1000 MB felirat került fel a motorházfedél jobb alsó szélére, de ekkor már nagyon közeledett nagypapám 80. születésnapja, s mi tudtuk, hogy ez lesz az egyik meglepetés a számára.

Skoda 1000 MB 1968 08Szerencsére minden együtt állt időben, és megható kis ünnepség keretében köszöntöttük fel nagypapámat a közeli rokonokkal, családi körben. Nagypapám és nagymamám pedig bepattantak az autóba, mintha csak előző nap szálltak volna ki belőle, és elmentek egy rövid próbaútra az 1000 MB-vel, amelyben 46 éve ültek először egymás mellett.

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2015/04. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Skoda 1000 MB 1968 05 Skoda 1000 MB 1968 09

Skoda 1000 MB 1968 11 Skoda 1000 MB 1968 14

Skoda 1000 MB 1968 12 Skoda 1000 MB 1968 13