otyt
Oldtimer & Youngtimer éves előfizetés (6 lapszám)
5340 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip
veteran
Veterán Autó és Motor éves előfizetés (12 lapszám)
11880 Ft
Melyik számtól kéri az előfizetést? Tooltip

Kosár


 x 
A kosár üres

Motor Klasszik, a Veterán Autó és Motor különszáma

Áprilisi lapszámunk

Heti hírlevél

Maradjon jól informált!

Ha feliratkozik heti hírlevelünkre, biztosan nem marad le a veteránautózáshoz és -motorozáshoz kapcsolódó híreinkről és más érdekességekről!

Elfogadja adatkezelési nyilatkozatunkat és feliratkozik hírlevelünkre?
captcha 

Tökéletes, mint a természet - Škoda 430 Sedan (1929)

Skoda 430 Sedan 1929 15Bár kicsit füstöl, de „nagyon kifogástalanul” működik a veteránjármű-gyűjtő Karl Haar 430-as Škodája – állapíthatta meg Ács Tibor.

Bohumil Hrabal A kisváros, ahol megállt az idő című regényébe cseppenünk, amikor megállunk Karl Haar ausztriai birtokán. A kocsi tulajdonosa épp a jármű alá fekve matat valamit a 430-ason. Egy „ződre” festett Laurin&Klement teherautó motorja is ketyeg a 430-as mögött, platóján fahordók. Az illúzió tökéletes, mintha a sörgyár udvarán járnánk, még épp a világháború előtt. „Csak a hat dróttal operáló fékrendszert ellenőriztem” – mondja a tulajdonos, majd a fékpróba után megnyugodva állapítja meg, működik! De, hogy is lehetne ez másként, amikor már az említett regényből is megtudhatta az olvasó, hogy Hrabal apja szerint: „… a négyharmincas Škoda, az annyira tökéletesen működik, hogy csak azért szedi szét, hogy rájöjjön, miért szuperál olyan hibátlanul az a gép, miért indul, miért jár olyan kifogástalanul, és hogy ettől a tökéletes masinától ő már aludni sem tud.” Karl Škodája ugyan nem nyírfagáz-üzemű mint az ominózus 430-as a regényben, de ez is füstöl valamelyest. Először szinte ködbe borítja magát, majd enyhül a kibocsátás, s csak padlógázra ereget pamacsot korának egyik legsikeresebb Škodája.

Válság után

Skoda 430 Sedan 1929 07A Laurin&Klement 1925-ben csatlakozott a Škodához, és a csoport így – annak ellenére, hogy a háború után szinte csak a szomszédos országokban értékesített – Európa egyik legjelentősebb autógyára lett. Csehszlovákiában ez idő tájt lassú konjunktúra köszöntött be (a vámokkal védett piacra 1928-ban például 14 ezer járművet gyártottak a köztársaságban, ami 40 százalékkal volt több az előző évinél).

A Laurin&Klement–Škoda öt különböző típusú (értsd öt különböző alvázra szerelt) személykocsit és kettő teherautót kínált vevőinek. Ahogy annak idején megszokott volt, a fakeretben lemezzel burkolt személyautókat különböző karosszériákkal árulták, sőt, járóképes alvázként is értékesítették őket, így a sokféleség nagyobb volt, kezdve a kisautóktól a luxus osztályig. A fúzióval a gyártás és a típusok racionalizálása is elkezdődött. Václav Klement nyomon követte Henry Ford sikereit, s a modernizálás hajtójának bizonyult a cégben. Ezt talán az 1926-ban megnyitott négyemeletes, modern karosszériagyártó épület, majd a nem sokkal később felépített 200 méter hosszú összeszerelő üzem bizonyította a legszembetűnőbben – az amerikai célgépeket alkalmazó gyártósorok futószalagokat szolgáltak ki, a karosszériák pedig a tetőn át, egy hídon keresztül érkeztek végszerelésre. A modernséget jól jellemzi a futómű beszerelése, ami fejjel lefelé állítva történt – egyszerűbb és gyorsabb volt így. Európában csak a Citroën és az Opel rendelkezett hasonlóan modern szerelősorral, nem véletlen, hogy a cseh napilapokban is téma volt az üzem modernsége, kapacitásnövekedése. 1930-ban a napi gyártott darabszám 25 darab kocsi volt, de három műszakban 85-öt is el tudtak készíteni – így vált a belpiacon az 1930-tól részvénytársasági formában működő L&K–Škoda az egyik piacvezetővé, bár a Prága több teher- és személygépkocsit gyártott még 1929-ben, mint a Škoda és a Tatra összesen.

Pont jókor

Skoda 430 Sedan 1929 201929-ben a Škoda teljesen megújította a kínálatát. A prágai szalonon bemutatott 422-es, 430-as és 645-ös modelleket az olasz Pellegattival közösen tervezték – erről azonban nem maradt fenn dokumentáció. Az új sorozatok a klasszikus felépítést követték, azaz létraalvázukba oldalt vezérelt orrmotort szereltek, amely a hátsó kerekeket hajtotta, s a merev tengelyek mindegyik kerekét fékezték már. Egységes volt az újdonságok típusjelzése is, a három szám a kocsik besorolását is jelentette: az első a motor hengerszámát, az utolsó kettő pedig teljesítményét jelölte. Az 1661 cm3-es motorral hajtott 430-as Škodát úgy mutatta be a sajtó, mint a már tulajdonosa által is vezethető modellt. A motor hat helyen csapágyazott főtengelyt kapott, furata és lökete egyezett a hathengeres Škoda 645-ösével. 1929 augusztusától értékesítették a kocsit, 421 darabot adtak el belőle az év hátralévő részében. Gyárilag négyajtós nyitott Phaeton, négyajtós zárt, kétajtós zárt Tudor, kétajtós Cabriolet és Roadster karosszériával kínálták a 430-ast.

Skoda 430 Sedan 1929 14A gazdasági válság nyomán drasztikusan csökkent az eladott járművek száma, sok tulajdonos leállította kocsiját, megjelentek a fagázüzemű gépkocsik, a Škoda veszteségesen termelt. Napirenden volt a konkurenciával való egységesítés, a termékracionalizálás – alig akadtak vevők, csökkentek az árak. Az újonnan bemutatott, már modernebb vonalvezetésű 633-as hathengeres Škoda 1931-ben például 45-47 ezer koronába került, ami 10 ezer koronával kevesebb volt, mint bemutatásakor a 430-as ára. Pedig közben, 1930-ban, a 430-ast is modernizálták, 75 mm átmérőjű lett a henger furata, a már 1802 köbcentiméteres motor 32 lóerőt teljesített, s a kocsi megfutotta a 90 km/h-át. Növelték a tengelytávolságot, sőt, négyféle távval – 2900, 3025, 3075 vagy 3135 mm – kínálták a kocsit. 1934-től már 38 lóerőt teljesített az erőforrás, a végsebesség pedig 95 km/h-ra emelkedett. 1936-ban hagyták abba a gyártását.

Nem az első 430-asa

Skoda 430 Sedan 1929 13Haar úr 1929. szeptember 12-én forgalomba helyezett s 1980-ban igényesen restaurált 430-asát két évvel ezelőtt Németországban vásárolta. A kocsi karosszériáját a felújítás során horganyozták, faelemeit cserélték, újrafényezték, felújították. Ilyen állapotban lévő kocsikat Csehországban manapság 25-30 ezer eurós áron kínálnak eladásra. Mivel azonban a motor fogyasztja az olajat – gyárilag 0,25 kg/100 km fogyasztás engedélyezett – tervezi a motor teljes felújítását. Sőt, már darabjaira is szerelte, küldött róla képet is. Van rutinja ebben, ugyanis ez a második 430-asa, s az első kék színűnek is felújította a motorját, tartalék alkatrészekből komoly készlete van már. Szétszerelve látszik igazán, mennyire masszív és tartós konstrukció a szerkezet. Maga a kocsi pedig nagyon komfortosan, inkább lágyan rugózik. A hátsó – méretes helykínálatú – padon foglalok helyet, elöl Haar úr szorong, a sofőr helye ugyanis szűkös. A motor nyugodtan fut, első és második fokozatban azonban hangos a váltó, mert fogaskerekei egyenes fogazásúak.

Skoda 430 Sedan 1929 11A fékekre oda kell figyelni, bár a „madzagfékes” rendszer már mind a négy kereket fékezi, a lassulás visszafogott. Sikeresen visszatértünk a próbakörről – a füstölést leszámítva –, a motor és a fékek is tökéletesen működtek. A 84 éves technika könyörületes volt hozzánk, s elismerem Hrabal zseniális világnézetét, amely szerint: „… mert vésd jól az eszedbe, Pepin, hogy egy ilyen négyharmincas Škoda motorja olyan tökéletes, mint a természet, mint a világegyetem.”

Cikkünk teljes terjedelmében - további képekkel és információkkal - a Veterán Autó és Motor 2014/08. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Skoda 430 Sedan 1929 08 Skoda 430 Sedan 1929 09

Skoda 430 Sedan 1929 03 Skoda 430 Sedan 1929 02